Artikel top billede

Via mobiltelefonen kan du få et digitalt fisketegn, så du lovligt kan fange de grønbenede hornfisk, der flokkes ved de danske kyster.

Mobility giver digitalt fisketegn fra åbent hav

Tema: Digitalt fiskekort via nettet udrydder undskyldningen for ulovligt lystfiskeri. Computerworld har testet mobiliteten på den digitale forvaltning hos Fiskeridirektoratet.

De danske kyster summede i sidste weekend af snurrende fiskehjul fra wadersklædte danskere, som fra strande og småbåde lod blink og børsteorm piske den sølvskinnende havoverflade op i jagten på racerfisk med horn.

Billetten til dette paradis hedder fisketegn. En fornøjelse, som indenfor en række regler gør det muligt at hjembringe et glinsende trofæ til middagsbordet uden risiko for dagbøder og pinlige episoder med Fiskerikontrollen.

Men hvad gør man, hvis man befinder sig i disse fristende omgivelser uden netop denne billet til deltagelse i jagtlykken?

Svaret er en mobiltelefon med internetadgang og et elektronisk betalingskort. Deres udsendte afprøvede hype-mobilen iPhone, som med en Safari-browser og edge-netværk gjorde det muligt at Google ordet fisketegn, som ledte frem til internetsiden fisketegn.dk hos Fiskeridirektoratet.

Her var det trods havets skvulpen omkring den 12 fod lange glasfiberjolle muligt at vælge mellem at købe et fiskekort til blot en enkelt dag, en uge eller et helt år.

Betalingen foregik i traditionel krypteret form med indtastning af relevante oplysninger og fremsendelse af fisketegn på e-mail. Og har man identifikation i lommen, er man med denne e-mail på dydens smalle sti, hvis man skulle få besøg af fiskerikontrollen, fortæller Stig Prüssing, der er fiskerikontrollør ved Fiskeridirektoratet.

"Du skal have fiskerinummeret, som du får ved købet. Det er det, som er dit fisketegn. Hvis du kan oplyse det og vise legitimation, så slår vi det op på vores mobiltelefoner," siger Stig Prüssing.

Dermed er man også uden printet fisketegn en lovlydig lystfisker, hvis man eksempelvis har en e-mail på sin mobiltelefon.

Sparede penge giver flere fisk

Lystfiskere, der fisker med stang, har ligesom de garnfiskende fritidsfiskere siden 2005 kunnet indløse det lovpligtige fisketegn via nettet og dermed også fra mobile enheder.

Sidste år var andelen af digitale fisketegn steget til 43 procent af de årligt udstedte 235.000 fisketegn, men Fiskeridirektoratet ønsker, at endnu flere gør brug af den digitale mulighed frem for posthus og girokort.

"Det er jo også en økonomisk betragtning. PBS-betalinger er jo gratis for brugerne, men for os koster det penge. Derfor koster hvert tegn os flere penge via betalingsservice en via andre betalingsløsninger," siger Stig Prüssing.

De penge, som Fiskeridirektoratet sparer, går nemlig via det såkaldte paragraf 7-udvalg til naturbevarelse i form af eksempelvis genudsætning af fisk og vandløbsrestaureringer.

Det digitale fisketegn har imidlertid ikke givet flere indehavere af fisketegn eller færre ulovlige fiskere. Antallet af fisketegn har nemlig stort set ikke ændret sig gennem årene, forklarer Stig Prüssing.

Han forklarer, at det er svært at rykke kernegruppen af fritidsfiskere over i den digitale verden.

"Det er typisk lidt ældre herrer, som er trappet ned på efterløn. De holder sig til girokortene," siger Stig Prüssing.

Dermed er det de lidt yngre lystfiskere med stang, som udgør den største del af kunder, som benytter digitale fisketegn.

Imidlertid er det digitale fisketegn ingen garanti for samarbejde fra hverken sølvfarvede raketter eller spættede sandbundsdyr. Ingen af dem gad så meget som smage på hverken de skinnede blink eller de ellers lækre børsteorm.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere